Swoosh نایک ، ستاره سه نقطه مرسدس و طاق های طلایی مک دونالد بخش بزرگی از هویت شرکت و ادراک مشتریان است. لوگوی تجاری شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما به احتمال زیاد کار ، خلاقیت و پول زیادی را برای طراحی یک لوگوی متمایز و به یاد ماندنی برای شرکت خود سرمایه گذاری کرده اید ، بنابراین مطمئناً باید برای حفاظت از مالکیت معنوی تازه ایجاد شده گام بردارید و آن نماد فوق العاده علامت تجاری کوچک را در کنار آن اضافه کنید.
این راهنمای تخم مرغ دیوانه گام به گام نحوه علامت گذاری به نشان تجاری با دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده (USPTO) را توضیح می دهد.
چرا علامت تجاری یک لوگو ارزش دارد
وقتی از فنجان استارباکس قهوه می نوشید ، بر اساس تجربه قبلی خود و درک برند استارباکس ، انتظارات بسیار خاصی از این نوشیدنی دارید.
به طور طبیعی ، استارباکس می خواهد از شهرت نام تجاری خود محافظت کند و از استفاده هر کسی از لوگو ، نام و نام تجاری خود برای بازاریابی محصولات خود جلوگیری کند. همین منطق در مورد لوگوی تجاری شما نیز صدق می کند.
علائم تجاری از نام ها ، کلمات ، نمادها ، رنگ ها و صداها محافظت می کند تا محصولات یک شرکت خاص را از سایر محصولات متمایز کند. وقتی علامت تجاری خود را علامت تجاری می کنید ، این حق را دارید که دیگران را از استفاده از لوگوی مشابه شما که ممکن است مصرف کنندگان را گیج کند ، محروم کنید.
هنگامی که یک علامت تجاری را در USPTO ثبت می کنید ، حقوق و حمایت های زیر را دریافت می کنید:
- حق اقدام علیه ادعای نقض علامت تجاری در دادگاه فدرال
- اعلام عمومی ثبت علامت تجاری شما
- شما دارای علامت تجاری قانونی هستید و تنها حق استفاده از آن را با کالاها یا محصولات ثبت شده دارید
- حق ثبت علائم تجاری شما در کشورهای دیگر
- حق مسدود کردن ادغام کالاهای خارجی که علامت تجاری شما را نقض می کند
به زبان ساده ، علامت تجاری یک لوگو یک اعلامیه عمومی است که نشان می دهد شما دارای علامت خاصی هستید و از حمایت قانونی برای اعمال این مالکیت برخوردار هستید. هیچ کس نمی تواند از لوگوی شما بدون اجازه شما استفاده کند.
علاوه بر این ، مصرف کنندگان نیز از این جزئیات غافل نمی شوند. آنها نماد علامت تجاری را می شناسند و به افتخار صاحب مشاغل در محافظت از مشاغل کوچک و شهرت آن احترام می گذارند.
سرمایه گذاری مورد نیاز برای علامت تجاری یک لوگو
بسته به طبقه بندی پرونده ، USPTO 250 تا 350 دلار بعلاوه هزینه قانونی برای علامت تجاری یک آرم هزینه می کند. شما می توانید یک علامت تجاری را با 50 تا 150 دلار در ایالت خود ثبت کنید ، اما ثبت فدرال حفاظت قانونی جامع تری را ارائه می دهد ، که با توجه به اهمیت لوگو ، سرمایه گذاری ارزشمندی است.
USPTO فرم های مختلف هزینه را ارائه می دهد که هریک قیمت متفاوتی دارند. اگر از طریق سیستم برنامه کاربردی علامت تجاری (TEAS) به صورت آنلاین پرونده ارسال می کنید ، می توانید از بین دو گزینه یکی را انتخاب کنید:
- TEAS Plus با قیمت 250 دلار
- استاندارد TEAS با قیمت 350 دلار
توجه داشته باشید: ممکن است مجبور شوید هزینه های اضافی را بر اساس قصد خود بپردازید ، که می تواند 100 تا 125 دلار در هر کلاس اضافه کند.
آیا قبلاً علامت تجاری لوگوی خود را ثبت کرده اید؟ بسیار عالی! در مرحله بعد ، شما باید علامت تجاری خود را حفظ کنید. هزینه نگهداری علامت تجاری شما مطابق USPTO به شرح زیر است:
- اعلامیه استفاده از پرونده پس از 5 سال (بخش 8 اعلامیه): 225 دلار برای هر کلاس (اگر قبل از مهلت ثبت شده باشد)
- بایگانی اعلامیه استفاده پس از 5 سال (بخش 8 اعلامیه) همراه با اعلامیه عدم رقابت پذیری (بیانیه بخش 15): 425 دلار در هر کلاس (در صورتی که قبل از مهلت ثبت شده باشد)
- اعلامیه استفاده و درخواست تجدید هر 10 سال (ترکیبی از بیانیه بخش 8 و تمدید بخش 9): 525 دلار در هر کلاس (اگر قبل از مهلت ثبت شده باشد)
- اعلامیه عدم پذیرش پرونده (اعلامیه بخش 15): 200 دلار در هر کلاس
اگر نمی خواهید به تنهایی برای یک علامت تجاری ثبت نام کنید ، بسیاری از مشاغل از خدمات حقوقی آنلاین یا وکیل استفاده می کنند تا نشان تجاری خود را دریافت کنند. در این صورت ، بین 500 تا 2000 دلار برای تهیه یک برنامه علامت تجاری فدرال پرداخت می کنید.
6 مرحله برای علامت تجاری یک لوگو
بیایید تمام مراحل مربوط به علامت تجاری نشان تجاری و حفاظت از حقوق معنوی شما را طی کنیم.
مرحله 1 – مطمئن شوید که لوگوی شما با دستورالعمل های USPTO مطابقت دارد
هرگونه لوگو ارسال شده برای علامت تجاری نباید قبلاً توسط متقاضی استفاده شود. همچنین نباید خیلی شبیه یک علامت تجاری موجود باشد.
برای جلوگیری از رد شدن ، باید پایگاه داده آنلاین USPTO را برای علائم تجاری موجود ، سیستم جستجوی الکترونیکی علائم تجاری (TESS) بررسی کنید تا بررسی کنید که آیا لوگوی شما واقعاً منحصر به فرد است.
به گفته USPTO ، “احتمال سردرگمی” با یک شرکت دیگر یکی از رایج ترین دلایل رد دادخواست علامت تجاری است. در اینجا بیانیه USPTO آمده است:
“یکی از رایج ترین دلایل امتناع از ثبت نام این است که “احتمال سردرگمی” بین علامت در برنامه و علامت قبلاً ثبت شده یا یک برنامه معلق با تاریخ تشکیل پرونده قبلی متعلق به طرف دیگر وجود دارد. هنگامی که علائم تجاری بسیار شبیه به هم هستند ، احتمال اشتباه وجود دارد و کالاها و/یا خدماتی که برای آنها استفاده می شود آنقدر با هم مرتبط هستند که مصرف کنندگان به اشتباه تصور می کنند که از یک منبع هستند.“
USPTO هرگونه برنامه کاربردی با محتوای توهین آمیز را رد می کند. این بدان معناست که هیچ فحاشی و نقاشی خام وجود ندارد.
آژانس همچنین از هرگونه طوماری که گمراه کننده می داند ، خودداری می کند. به عنوان مثال ، اگر USPTO فکر کند که یک لوگو واقعاً نشان دهنده نوع محصولی نیست که ادعا می کند به فروش می رساند – یا به طور کلی نوع دیگری را پیشنهاد می کند – آن برنامه را رد می کند.
این امر با توجه به اینکه USPTO برای محافظت از حقوق صاحب مشاغل و اطمینان از بهترین تجربه مصرف کننده ممکن است ، منطقی است.
مرحله 2 – برنامه علامت تجاری خود را آماده کنید
دفترچه راهنمای شناسه علامت تجاری USPTO به افراد اجازه می دهد تا در مورد شناسه های قابل قبول کالاها و خدمات خود جستجو کنند. برای تهیه توضیحات کتبی لوگوی خود و کالاها و خدماتی که به آن اعمال می شود ، دفترچه راهنما را دنبال کنید. علاوه بر این ، باید با استفاده از اندازه و قالب مشخص شده USPTO ، نقشه ای از لوگوی خود ایجاد کنید.
- یک برنامه کاربردی می تواند شامل ادعاهایی مبنی بر ثبت لوگو در یک یا چند طبقه بندی کالا یا خدمات باشد که همه جزئیات مربوط به سیستم طبقه بندی در وب سایت علامت تجاری USPTO موجود است. همچنین می توانید برای هر کلاس برنامه های جداگانه ارسال کنید. به خاطر داشته باشید که برای هر طبقه از کالا یا خدمات باید هزینه پرداخت کنید.
- شما باید یک “نمونه” ارائه دهید که نشان می دهد آرم شما در حال استفاده واقعی در کالاها یا خدمات توصیف شده است. به عنوان مثال ، هنگام تبلیغ خدمات خود می توانید عکس لوگو را روی محصول یا اسکرین شاتی از لوگو قرار دهید.
- اگر از لوگوی خود در مورد کالاها در تجارت استفاده نکرده اید ، هنوز می توانید یک برنامه Intent to Use برنامه ارسال کنید. این نشان می دهد که شما “قصد استفاده از” لوگو را دارید ، به شما این امکان را می دهد که سه سال یا بیشتر محصولات خود یا خدمات خود را با لوگو وارد بازار کنید ، قبل از اینکه درخواست شما به دلیل عدم استفاده رد شود. برای تکمیل یک برنامه ITU باید هزینه های اضافی بپردازید.
قوانین متفاوتی برای درخواست های ثبت نام مارک هایی که قبلاً در کشورهای دیگر در ایالات متحده ثبت شده اند در ایالات متحده اعمال می شود. در این صورت ، بهتر است وکیل علامت تجاری را استخدام کنید تا مطمئن شوید درخواست شما رد نمی شود.
مرحله 3 – یک برنامه با USPTO ثبت کنید
هنگامی که مجوز استفاده در سطح فدرال را دارید ، می توانید از لوگوی خود استفاده کنید. از طرف دیگر ، می توانید آن را در یک یا چند ایالت ثبت کنید تا حقوق محدودی کسب کنید.
اما اگر حقوق گسترده تری در سراسر کشور می خواهید ، باید از USPTO درخواست دهید. راههای مختلفی برای این کار وجود دارد:
- از TEAS برای تهیه و ارسال آنلاین درخواست خود استفاده کنید. این روش به شما اجازه می دهد تا قبل از ارسال برنامه خود ، آن را کامل بررسی کنید و یک خلاصه ایمیل از برنامه با یک شماره سریال ارائه می دهد. می توانید از شماره سریال برای پیگیری پیشرفت برنامه خود استفاده کنید.
- درخواست خود را از طریق پست به کمیسیون علائم تجاری ، صندوق پستی 1451 ، اسکندریه ، VA 22313-1451 ارسال کنید. دو تا سه هفته پس از ارسال یک رسید پرونده و شماره سریال دریافت می کنید.
- درخواست خود را با دست یا پیک به مرکز راهنمای علامت تجاری ، مدیسون ایست ، اتاق کنکوری سطح C 55 ، در خیابان 600 دولانی در اسکندریه تحویل دهید. یک رسید با مهر زمان و یک شماره سریال برنامه دریافت خواهید کرد.
مرحله 4 – منتظر پاسخ USPTO باشید
در این مرحله ، شما یک درخواست علامت تجاری ثبت کرده اید و تأییدیه دریافت را دریافت کرده اید. مرحله بعدی پیگیری درخواست شما در پایگاه داده وضعیت علامت تجاری و بازیابی اسناد (TSDR) است.
به طور کلی ، پاسخ USPTO حدود 3-4 ماه طول می کشد ، اما می تواند طولانی تر باشد. کل فرایند درخواست علامت تجاری شش ماه تا یک سال و در برخی موارد حتی بیشتر طول می کشد.
آیا تعجب می کنید که چرا اینقدر طول می کشد؟
USPTO به صورت دستی درخواست شما را بررسی می کند تا بررسی کند که آیا الزامات اصلی تشکیل پرونده را برآورده می کنید یا خیر ، پس از آن درخواست شما را به یک وکیل معاینه ارسال می کند. اگر برنامه شما مشکلی داشته باشد ، آژانس به شما اطلاع می دهد.
وکیل معاینه کننده با دقت تمام عناصر درخواست شما را بررسی می کند تا مشخص کند آیا شما تمام الزامات قانونی و رویه ای یک دادخواست مناسب را برآورده می کنید یا خیر. آنها علائم تجاری اضافی را بررسی می کنند و اینکه آیا شما محصول خود را به درستی طبقه بندی کرده اید و یک نمونه آرم مناسب ارسال کرده اید یا خیر.
وکیل همچنین بررسی می کند که آیا هزینه های مناسب را لحاظ کرده اید یا خیر.
همانطور که احتمالاً حدس زده اید ، وکیل معاینه کننده نهایی است که تصمیم می گیرد آرم شما ثبت شود یا خیر. در صورت وجود مشکلات جزئی در مورد درخواست شما ، وکیل از طریق ایمیل یا تلفن با شما تماس می گیرد. با این حال ، اگر نگرانی ها برجسته تر است ، نامه ای به نام Office Action دریافت خواهید کرد که دلایل رد آن را نشان می دهد.
مرحله 5 – اصلاح خطاهای برنامه
USPTO به شما امکان می دهد مشکلات برنامه را برطرف کنید. اما اگر درخواست شما به دلیل نقص جدی در لوگوی شما یا شباهت به علامت تجاری یا برنامه موجود رد شده است ، باید یک برنامه جدید ثبت کنید.
در صورت دریافت Office Action ، شش ماه از تاریخ ارسال نامه برای ارسال اصلاحات درخواستی دارید. در غیر این صورت ، USPTO برنامه شما را رها شده علامت گذاری می کند.
اگر درخواست شما هنوز وکیل مورد بررسی را راضی نمی کند ، با درخواست نهایی خود رد نهایی می شوید. در صورت تمایل می توانید این رد را به هیئت محاکمه و تجدید نظر علامت تجاری (TTAB) تجدید نظر کنید ، اما برای این کار باید هزینه های اضافی بپردازید.
اگر وکیل معاینه درخواست شما را تأیید کند ، لوگوی شما در روزنامه رسمی منتشر می شود و نشان می دهد که لوگوی شما یک علامت تجاری است که به زودی ثبت می شود. اگر کسی معتقد است که ثبت نام شما ممکن است به تجارت او آسیب برساند ، 30 روز فرصت دارد تا به USPTO شکایت کند.
اگر همه چیز خوب پیش برود و هیچ کس شکایتی را ثبت نکند ، لوگوی شما به طور رسمی به یک علامت تجاری ثبت شده در فدرال تبدیل می شود و تمام حقوق و حفاظتی را که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم به شما می دهد.
مرحله 6 – حقوق علامت تجاری خود را حفظ کنید
پس از ثبت نام تعمیر و نگهداری می آید.
برای حفظ وضعیت محافظت شده خود ، باید هر پنج سال یک اعلامیه علامت تجاری برای استفاده مداوم و تجدید علامت تجاری را به USPTO ارائه دهید. در صورت عدم تسلیم این تمدید ، هنوز شش ماه مهلت دارید تا پرونده را تسلیم کنید. اما در صورت عدم ارائه کامل این فرم ها ، USPTO لوگوی شما را رها شده می داند ، بدین معنا که شما تمام حمایت های قانونی از مالکیت معنوی خود را از دست خواهید داد.
تا زمانی که لوگو در حال استفاده تجاری است ، می توانید علامت تجاری خود را هر چندبار که تمایل دارید تمدید کنید. اما اگر تمدید ثبت نام شما ناموفق باشد ، ممکن است مجبور شوید کل مراحل ثبت نام را تکرار کنید.
مراحل بعدی
هنگامی که USPTO لوگوی شما را ثبت کرد ، می توانید از علائم تجاری خود در برابر هرگونه نقض استفاده کنید.
شرکت ها به منظور اطمینان از عدم سوء استفاده کسب و کارها از لوگوی خود یا استفاده از آن بدون اجازه خود ، از ساعت مچی استفاده می کنند. آنها از سوء استفاده از لوگوهای خود و برنامه های احتمالی USPTO برای لوگوهای سازگار محافظت می کنند.
مراقبت از نقض علامت تجاری و ادعای حقوق خود تحت حمایت علائم تجاری در صورت مشاهده نقض همیشه ایده خوبی است.
با داشتن علامت تجاری لوگو ، می توانید بر جنبه های دیگر اداره یک کسب و کار تمرکز کنید. در اینجا چند راهنمای Crazy Egg وجود دارد که به شما در رسیدن به اهداف تجاری شما کمک می کند: