شیوع خاموش آبله میمون ممکن است زنگ خطری برای جهان باشد

شیوع آبله میمون در کشورهایی که ویروس در آنها به طور معمول یافت نمی شود همچنان در حال رشد است و مقامات بهداشت جهانی را در حالت آماده باش قرار می دهد.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی اکنون با بیش از 643 مورد آبله میمون در ده ها کشوری که ویروس آندمیک نیست، “ظاهر ناگهانی آبله میمون در بسیاری از کشورها به طور همزمان نشان می دهد که ممکن است برای مدتی انتقال ناشناخته وجود داشته باشد.” تدروس آدهانوم گبریسوس روز چهارشنبه گفت.

این ویروس ده ها سال است که در برخی نقاط از جمله بخش هایی از غرب و مرکز آفریقا در گردش بوده است. در تحقیقات اولیه ای که در این هفته منتشر شد، دانشمندان مؤسسه زیست شناسی تکاملی در دانشگاه ادینبورگ توضیح دادند که چگونه الگوی ژنتیکی که مشاهده می کنند نشان می دهد که “حداقل از سال 2017 انتقال انسان به انسان ثابت بوده است.”

“No momento, não estamos preocupados com uma pandemia global”,plantas medicinais técnica para varíola no Programa de Emergências em Saúde da OMS.

مقام سازمان جهانی بهداشت می گوید بیش از 550 مورد آبله میمون در 30 کشور گزارش شده است

در آن تحقیق، توالی‌های ژنتیکی نشان داد که اولین موارد آبله میمون در سال 2022 به نظر می‌رسد ناشی از شیوعی باشد که منجر به مواردی در سنگاپور، اسرائیل، نیجریه و بریتانیا از سال 2017 تا 2019 شد.

مایکل ووروبی، زیست‌شناس تکاملی و استاد دانشگاه آریزونا که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: این نشان می‌دهد که “این شیوع برای مدت طولانی، به صورت محلی،” مانند جایی که ویروس بومی است، ادامه داشته است. او افزود که این بدان معناست که جهان در حفاظت از مناطقی که دارای منابع محدود هستند و در آنجا بومی بوده است و کنترل آن در منبع خود قبل از گسترش جهانی شکست خورده است.

Worobey گفت: «این واقعاً داستان دو شیوع است. ما باید در واقع توجه خود را به جایی که در حال گسترش است معطوف کنیم… و به همان اندازه که به آنچه در همه کشورهای دیگر در سراسر جهان می‌گذرد اهمیت می‌دهیم، به آن جمعیت نیز اهمیت دهیم.»

اگر تحقیقات نشان می‌دهد که ویروس بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد در بین انسان‌ها گسترش یافته است – یعنی دورتر از منبع حیوانی – وروبی گفت: یک «سوال واقعاً خوب» این است که چرا جهان فکر نمی‌کند آبله میمون در مکان‌هایی بومی است. فراتر از غرب و مرکز آفریقا؟

“ما حتی نمی دانیم که این مدت چه مدت در حال گسترش است”

آن ریموین، اپیدمیولوژیست، حدود دو دهه است که بر روی آبله میمون مطالعه می کند و برای مدت طولانی هشدار داده است که شیوع آن در مکان هایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو می تواند پیامدهای سلامت جهانی گسترده تری داشته باشد.

ریموین، که اکنون استاد اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی فیلدینگ UCLA است، در مقاله‌ای در سال 2010 که در Proceedings منتشر شد، هشدار داد: «اگر آبله میمون در مخزن حیات وحش خارج از آفریقا ایجاد شود، عقب‌نشینی سلامت عمومی دشوار خواهد بود. آکادمی ملی علوم

پیش‌بینی آخرین شیوع آبله میمون تا حدودی دشوار است زیرا ما نتوانستیم به طور کامل منشأ آن را ردیابی کنیم.

ریموین گفت: «ما حتی نمی دانیم این مدت چه مدت در حال گسترش است. “این ممکن است برای مدتی بی سر و صدا در حال گسترش باشد.

مثل این است که ما اکنون تصمیم گرفته‌ایم سریال جدیدی را تماشا کنیم، اما دقیقاً نمی‌دانیم در کدام قسمت قرار گرفته‌ایم. منظورم این است که ما در قسمت دو هستیم یا در قسمت چهار هستیم یا در قسمت 10 هستیم؟ و اینکه این سریال چند قسمته؟ ما نمی دانیم.»

تصور نمی شد که موارد قبلی آبله میمون در انسان از مواجهه اولیه با یک حیوان آلوده – به طور معمول جوندگان – دور باشد. هنگامی که ویروس در میان این حیوانات در گردش است، می‌تواند به پرش دوباره به سمت انسان‌هایی که ممکن است با سنجاب‌ها یا خوکچه‌های هندی آلوده در تماس باشند، ادامه دهد.

این تصویر میکروسکوپ الکترونی در سال 2003 که توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در دسترس قرار گرفت، ویریون‌های آبله میمون‌های بالغ، بیضی شکل، ویریون‌های نابالغ چپ و کروی را نشان می‌دهد که از نمونه‌ای از پوست انسان مرتبط با شیوع سگ دشتی در سال 2003 به دست آمده است. روز چهارشنبه 18 مه 2022، مقامات بهداشتی پرتغال پنج مورد آبله میمون را در مردان جوان تأیید کردند که نشانگر شیوع غیرمعمول بیماری در اروپا است که معمولاً محدود به آفریقا است. (سینتیا اس. گلداسمیت، راسل رگنر/CDC از طریق AP)

ایالات متحده واکسن هایی را برای افرادی که در معرض آبله میمون قرار دارند ارائه می کند. در اینجا چیزی است که باید بدانید

ریموین به سی‌ان‌ان گفت: اگر همچنان شاهد انتقال پایدار از فرد به فرد در این شیوع باشیم، حتی در سطوح پایین، احتمال سرریز مجدد به حیوانات در کشورهای غیربومی از یک “تهدید وجودی به یک احتمال متمایز” به ارمغان می‌آورد. چنین سرریزی می‌تواند به ویروس اجازه دهد تا در یک محیط باقی بماند و در طول زمان بین حیوانات و انسان‌ها بپرد.

ریموین گفت: «کانن بوده است، آبله میمون پس از یک زنجیره کوتاه انتقال انسان، خود را از بین خواهد برد». با این حال، اگرچه دانش ما از ویروس به دهه‌ها قبل برمی‌گردد، اما اکنون در میان مکان‌ها و جمعیت‌های جدید در حال گسترش است. برای اپیدمیولوژیست ها، این به معنای باز داشتن ذهن است.

او گفت: «ما مقدار زیادی در مورد این ویروس می دانیم، اما همه چیز را در مورد این ویروس نمی دانیم. “ما باید این را با دقت مطالعه کنیم.”

Fonte: healthline-pt