موتور دیزل – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد

همین شیارها در مواقع پاره شدن تسمه تایم هم مانع از عکس العمل سوپاپها اساسی تراز پیستون میشوند. رینگ های همین قطعه به کار رفته در موتورهای کوچک عموما شامل حلقه فشاری، رینگ وایپر و حلقه روغنی می­باشند. پایه فعالیت سیستمهای سوخترسان انژکتوری (Fuel Injection System)، همانگونه که از نام آن پیدا است بر دوش انژکتورها است. پایگاه خبری فوتبالی- متخصص فوتبال ایران معتقد می باشد که استقلال در دربی ۹۷ پایتخت توانست ویژگیهای پرسپولیس را پیستون خودرو از کار بیندازد. انژکتورها بهصورت هماهنگ با هم کار می نمایند و به همین خاطر چنانچه تصمیم دارید انژکتورهای جدید بخرید، باید تمام انژکتورها را تعویض کنید. نکته مهم: اگر صرفا یکی از از انژکتورها مبتلا اختلال شده است، تنها آن انژکتور معیوب را ردوبدل نکنید. نکته مهم: اتومبیل های مجهز به توربوشارژر در معرض خطر پدیده ناک یا انفجارهای نامنظم و در اختیار گرفتن نشده میباشند که آسیبهای جدی به موتور وارد میکنند. میدانیم که تمیز کردن انژکتورهای (سوختپاشهای) خودروهایمان در بهبود عملکرد آنان مؤثر است، اما چه میزان ظریف میتونیم بگوییم که چه وقتی نیاز به تمیز شدن دارند؟ دیر یا زود انژکتورهای موتور انژکتوری خودروی شما کثیف خواهند شد یا این که تا حدی مسدود میشوند. علامتها اول فساد انژکتور همیشه قابل تشخیص نیستند، چون موتورهای مدرن حسگرهای درونی و کامپیوترهایی دارا‌هستند که میتوانند نسبت سوخت و هوا را به نحوی اصلاح کنند تا مشکلات جزئی جبران شوند و راننده، اثر آن ها را احساس نکند. در سال ۱۸۹۲ پزشک معالج رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، فورا پس از تزریق سوخت به باطن سیلندر انجام میگرفت. ولی در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شدهبودند و یک‌سری سیلندر و پر سرعت نیز بودند به بازار عرضه شد. بر بر روی لنگهای ثابت میل لنگ سوراخهایی وجود داراست که به لنگهای متحرک روش دارند، روغن موتور از نحوه این سوراخها یاتاقانهای متحرک را روغن کاری میکند. انژکتورها به عنوان منتخب از سیستم سوخترسانی، وظیفه پاشش سوخت به باطن موتور را بر عهده دارا هستند و از این لحاظ می توان آن ها را به سربازهای خط مقدم تشبیه کرد. انژکتورشورهای مایع به جهت ارتقا اکتان سوخت طراحی نشدهاند و راهحلی به جهت همین اختلال نیستند، البته محصولاتی در بازار هستند که علاوه بر شستشوی انژکتور، عدد اکتان بنزین را بالا می برند و در سرانجام به کمتر ناک یا انفجارهای نامنظم خطر آفرین کمک میکنند. برخی سیلندرها یک سوپاپ محل ورود و یک سوپاپ خروجی دارند که آن ها را سیلندرهای دو شالوده می گویند. به جهت خودداری از زدن پیستون در بسیاری از موتور ها از پیستون هایی به کار گیری می شود که گژن پین آن‌ها اندکی خارج از مرکز است.این بیرون از مرکزی به طرف دامنه پیستون هست که منزله مرحله فشار گیر اساسی (شکل 10) piston 70 top perf am6 عمی می کند. در سیکل آتکینسون اساسی کمک تغییراتی که در زمانبندی سوپاپ ها انجام می گیرد ضریب چگالی در هنگام کمپرس کمتر یافته و در زمان انفجار ارتقا میابد. در این گونه موتورهای دوزمانه سوپاپ تنفس هوای تازه، مانند آنچه در موتورهای چهارزمانه ذکر شد وجود ندارد؛ و به جای آن در فاصله معینی از سرسیلندر، مجراهایی در بدنه سیلندر تعبیه شدهاست؛ که پیستون در قسمتی از مسیر خویش جلوی آن ها را میبندد، اصول فعالیت همین موتورها در دوزمان است، که در واقع در هر دور چرخش میللنگ واقعه میافتد. پیستون چطور کار می کند؟ برای کسی که به خودرویش اصلی میدهد، اما دانش فنی به اندازه ندارد، تشخیص تندرست موتور اتومبیل و دریافت علائم گرفتگی انژکتورها ممکن هست عمل دشواری باشد. به گفته منابع شرکت ها صنعتی، پاره ای که توصیه می گردد در حدود یک گرم در هر کیلو مواد پاک کننده در داخل بنزین است. ولی در عمده موتورهای انژکتوری معمولی، ناک اغلب در اثر به کار گیری از بنزین کلیدی اکتان ذیل پیش میآید. یکی از ایراداتی که مستقیما به پیستون ربطی ندارد ولی در اثر بروز آن می تواند پیستون را هم خراب کند، برش دادن تسمه تایم است. این حالت در اثر بینوا بودن بیشازحد ادغام سوخت هوا (هوای مضاعف و بنزین خیلی کم) که در اثر کثیف بودن انژکتور پیش میآید، اتفاق میافتد. ولی تمام علائمی که در بالا ذکر شد میتوانند به ایراداتی غیر از مشکلات مربوط به انژکتورها مربوط باشند. آنچه همین بار قصد داریم مرور کنیم، ساختار داخلی انژکتورها میباشد چرا که توشه اهمیت تزریق سوخت در سیستمهای انژکتوری بر دوش این قطعه نسبتاً کوچک، مالامال کلیدی و گهگاه تایم ها گران بها است. مسافت سیلندر و پیستون را که به عبارتی لقی پیستون میگویند روغن لبریز مینماید که حرکت راحتتر پیستون را به همپا دارد. چنانچه روانکار صحیح و استاندارد و مناسب موتور را به کارگیری کنید، از فشار آوردن بیهوده به موتور و نگهداشتن آن در دورهای بالا برای مدت طولانی بپرهیزید، از دنده معکوسهای ناگهانی که باعث تولید تنش شدید در اجزا می‌گردد بپرهیزید و سیستم خنککاری (فن و رادیاتور و کولانت و ترموستات و واترپمپ ) را بهصورت آراسته در دست گرفتن کنید، مطمئن باشید که اجزای داخلی موتور و بهخصوص پیستون و شاتون و رینگ پیستون و گژنپین عمری فراوان طولانی خواهند داشت. پاشش سوخت بهصورت نامساوی در میان سیلندرها باعث می‌شود که بدور موتور خیلی تحت بیاید و موقعیت واماندگی صورت دهد. فارغ از مخلوط سوخت و هوای مطلوب احتراق باطن سیلندرها به تأخیر میافتد. همین موضوع بهخصوص در خودروهایی که در سیکلهای کوتاهمدت حرکت میکنند، بخش اعظم اتفاق میافتد (مانند پیمودن مسافتهای کوتاه در شهر) چون روشن و خاموش نمودن مکرر موتور، گرفتگی انژکتورها را ارتقاء میدهد. در اینجا بیشتر به بررسی وب وبسایت پیستون بهینه.