مقایسه مفهوم در مقابل جیرا – 2023

هر دو Notion و Jira ابزارهای مدیریت پروژه کاربردی هستند، اما هر کدام در ابتدا برای اهداف متفاوتی شروع به کار کردند. Notion به عنوان یک برنامه یادداشت برداری شروع شد که به یک فضای کاری همه کاره با طیف قابل توجهی از ویژگی های مدیریت پروژه تبدیل شد. از سوی دیگر، Jira به طور خاص برای توسعه نرم افزار و ردیابی باگ طراحی شده است. هر دو به راه‌حل‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌توانند مدیریت کلی پروژه را نیز مدیریت کنند، اگرچه هنوز در اهداف اصلی خود عالی هستند.

Notion یک ابزار بهره‌وری و برنامه مدیریت پروژه است که به تیم‌ها کمک می‌کند محتوا، پروژه‌ها، داده‌ها و کار مشتری را به مکانی متمرکز برسانند. با سطح قابل توجهی از انعطاف‌پذیری و رابط کاربری ساده و تمیز، Notion هم برای تیم‌های کوچکی که پروژه‌های مشتری را مدیریت می‌کنند و هم برای تیم‌های بزرگ‌تری که به جایی برای اشتراک‌گذاری و ویرایش محتوای شرکت نیاز دارند، مانند اسناد داخلی یا ویکی‌های داخلی، ارزشمند است. امروز می توانید به صورت رایگان با Notion شروع کنید.

Jira به طور خاص برای PM در رابطه با توسعه نرم افزار و مدیریت مسائل ساخته شده است، و شما به سرعت خواهید دید که برای مدیریت پروژه های پیچیده با خرابی وظایف بزرگ ایجاد شده است. Jira در مدیریت پروژه های متعدد و تولید گزارش ماهر است، به علاوه طرح رایگان آن ارزش زیادی ارائه می دهد. می توانید با Jira به صورت رایگان شروع کنید.

مقایسه مفهوم در مقابل جیرا – 2023

Notion و Jira در مقایسه با بهترین نرم افزار مدیریت پروژه

در زیر شما Golden Eggs ما را پیدا خواهید کرد که ابزارهای مدیریت پروژه مورد علاقه ما بر اساس تحقیق و آزمایش خود ما هستند. این سه گزینه نسبت به Notion یا Jira، پلتفرم‌های PM عمومی‌تر هستند و به‌عنوان جایگزین‌های با کیفیت برای طیف گسترده‌ای از کاربران عمل می‌کنند.

Monday.com ویژگی‌های ضروری PM را در یک رابط کاربری آسان ارائه می‌کند، که آن را به انتخاب مورد علاقه ما برای کاربران جدید یا تیم‌هایی تبدیل می‌کند که می‌خواهند به سرعت وارد مدیریت پروژه شوند. می توانید در هر طرح Monday.com به صورت رایگان شروع کنید.

کلیک آپ یک گزینه چشمگیر برای مدیریت کار پروژه با کارگران از راه دور است که دارای طیف وسیعی از ویژگی های همکاری با نرخ مقرون به صرفه است. همین امروز ClickUp را با ثبت نام در طرح رایگان برای همیشه آن امتحان کنید.

صفحه هوشمند بهترین ابزار مدیریت پروژه برای افرادی است که به مدیریت داده ها در صفحات گسترده عادت دارند و به چیزی شبیه به اکسل با انعطاف بسیار بیشتر نیاز دارند. هر طرح Smartsheet را به صورت رایگان امتحان کنید.

مفهوم در مقایسه با جیرا

با وجود اینکه Notion و Jira از ریشه های متفاوتی می آیند، ویژگی ها و شباهت های مشترک زیادی برای مقایسه دارند. بیایید مروری اجمالی از آنچه که هر کدام ارائه می‌دهند و نیازهای مدیریت پروژه که هر کدام برآورده می‌کنند را مرور کنیم.

نکات برجسته

Notion تنها یک محصول اصلی دارد که خود پلتفرم Notion است. با این حال، آن محصول زمینه های زیادی را پوشش می دهد و قابلیت های یادداشت برداری، ویکی های داخلی، مدیریت کار، و ایجاد و سازماندهی اسناد را ارائه می دهد. شامل طیف وسیعی از ویژگی‌های پشتیبانی، از داشبورد پروژه و چندین نمای پروژه گرفته تا اشتراک‌گذاری فایل، همکاری و بودجه‌بندی است.

ویژگی‌های مستندسازی Notion به خوبی برای افراد یا تیم‌های کوچک تا متوسط ​​طراحی شده است که از ترکیب قابلیت یادداشت‌برداری فردی با ایجاد و ذخیره‌سازی اسناد بزرگ‌تر لذت می‌برند. برای مثال، ویژگی ویکی با هدف کمک به کل ایجاد شده است. سازمان‌ها مکانی متمرکز برای خدمت به عنوان مخزن اسناد داخلی (مانند SOPها و کتاب‌های راهنما) و اطلاعات شرکت به دست می‌آورند.

Notion به اندازه کافی انعطاف پذیر است تا بسیاری از مشکلات مختلف را در یک پروژه حل کند، از تنظیم بودجه دقیق و مدیریت جدول زمانی پروژه گرفته تا تقسیم پروژه ها به وظایف فردی و اختصاص آنها به اعضای تیم. اگرچه به دلیل نمای فهرستی از کارهای پروژه محبوب شد، اما نماهای شبکه و تقویم، به علاوه تابلوهای Kanban را نیز به کاربران ارائه می دهد که همه آنها بسیار قابل تنظیم هستند.

نکات برجسته جیرا

Jira بخشی از Atlassian است، شرکتی که در پشت مجموعه گسترده ای از نرم افزارهای پروژه محور محبوب مانند Trello و Confluence قرار دارد. Jira به دو شکل ارائه می شود: نرم افزار Jira، که در ابتدا در این پست به آن خواهیم پرداخت، و Jira Service Management، که یک راه حل تخصصی تر مدیریت خدمات فناوری اطلاعات است.

نرم افزار Jira دو مورد متفاوت اما مرتبط را حل می کند: توسعه نرم افزار و مدیریت پروژه. هنگامی که کاربران ثبت نام می کنند، از آنها سوال می شود که کدام یک از این دو موقعیت با نحوه برنامه ریزی آنها برای استفاده از نرم افزار مطابقت دارد. کاربران همچنین می‌توانند تنظیمات خود را در حالی که در نرم‌افزار هستند تغییر دهند تا تجربه را با یک مورد استفاده یا مورد دیگر تطبیق دهند.

بدون توجه به موارد استفاده، نرم افزار Jira به ویژگی های مدیریت پروژه می پردازد. شما ملزوماتی را که انتظار دارید، مانند بردهای اسکرام، نقشه‌های راه، و سایر ویژگی‌های ذهن چابک، به‌علاوه قابلیت‌های پیشرفته مانند مخازن کد، گردش‌های کاری سفارشی و 3000 ادغام احتمالی با ابزارها و نرم‌افزارهای دیگر را خواهید یافت.

مفهوم در مقابل جیرا: جوانب مثبت و منفی

حال، بیایید این دو راه حل مدیریت پروژه را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. ما آنچه را که هر کدام به بهترین وجه انجام می‌دهند و چه مواردی را از دست می‌دهند، در زیر می‌بینیم، بنابراین می‌توانید ارزیابی کنید که کدام ابزار برای شما و نیازهای خاص تیمتان بهتر است.

جایی که مفهوم می درخشد

سفارشی سازی: بدون شک، نقطه قوت اصلی Notion انعطاف پذیری آن است. بلوک‌های سازنده Notion به کاربران اجازه می‌دهد تا هر نوع محتوا، از گالری‌ها، فهرست‌ها و نمودارها گرفته تا تصاویر، تخته‌های سفید و ویدیوها را ایجاد کنند. این یک دارایی برای کار داخلی و کار مشتری است زیرا کاربران می توانند چیزهایی را با سایر کاربران و مهمانان به اشتراک بگذارند. به علاوه، مناطق کاری پروژه را می توان با افزودن لیست ها و تابلوها به طور مستقیم در سایر وظایف یا پروژه ها، مطابق با نیازهای شما تنظیم کرد.

همکاری: Notion دارای بسیاری از ویژگی های همکاری عالی است، به ویژه برای ویرایش محتوا و ارسال به روز رسانی. کاربران می‌توانند نظرات خود را در هر نقطه از پروژه یا پایگاه داده اضافه کنند و هنگامی که در نظر به آنها اشاره می‌شود مطلع شوند. این به گردش کار پروژه و همچنین به تصحیح مواد با استفاده خارجی مانند وثیقه بازاریابی کمک زیادی می کند. به اشتراک گذاری فایل در نرم افزار آسان است و به شما امکان می دهد اسناد، تصاویر، نمودارها، گزارش ها و فیلم ها را به وظایف و تابلوها پیوست کنید.

نماهای چند منظوره: شاید Notion به عنوان یک برنامه یادداشت برداری شروع شده باشد، اما در مورد داشبورد خود به اندازه سایر ابزارهای مدیریت پروژه پیچیده است. کاربران منفرد می توانند مواردی را ایجاد کنند که در یک نگاه فقط کارهای مربوط به آنها را به آنها نشان دهد، در حالی که روسای بخش می توانند اطلاعات پروژه های متفاوت را در یک مکان جمع آوری کنند. کاربران همچنین می توانند گردش کار پروژه را در جدول زمانی، تقویم ها، گالری ها، لیست ها یا تابلوهای Kanban مشاهده کنند. این نماها نه تنها برای تیم‌هایی که روی انواع مختلف پروژه‌ها کار می‌کنند عالی هستند، بلکه به اندازه بلوک‌های محتوای دیگر Notion قابل تنظیم هستند، که این چیزی نیست که در هر پلتفرم PM دیگری مشاهده کنید.

طراحی صفحه وظایف از Notion با نمای kanban.

ویکی های داخلی: یکی از ویژگی های برجسته دیگر Notion، توانایی ایجاد ویکی های داخلی دقیق است. همه چیز مربوط به سازمان خود را ذخیره کنید، از اسناد پرکاربرد، مواد داخلی و رویه‌های عملیاتی استاندارد گرفته تا فهرست راهنمای کارمندان، OKRها و الزامات برندسازی. از آنجایی که Notion دارای انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی بالایی است، می‌توانند به همان اندازه که کاربران نیاز دارند جزئیات پیدا کنند، در حالی که خواندن و پیمایش آسان است.

صفحه فرود برای مفهوم با دکمه آبی برای آزمایش رایگان.

جایی که مفهوم نیاز به بهبود دارد

ساده سازی اطلاعات: اگرچه انعطاف‌پذیری و سفارشی‌سازی که با Notion به دست می‌آورید چیز خوبی است، اما هنگام معرفی کاربران جدید به یک راه‌اندازی پروژه متراکم یا پیچیده نیز می‌تواند مشکل ساز باشد. کاربران در نهایت مسئول تمیز نگه داشتن رابط کاربری Notion و قابل استفاده کردن آن هستند، بنابراین اگر تیم‌ها در رزولوشن آیتم‌ها یا پیمایش در رابط‌های پر اطلاعات عالی نباشند، Notion این پتانسیل را دارد که سریع به هم ریخته یا گیج‌کننده شود.

ردیابی هدف: Notion به اندازه Jira دارای ویژگی‌های ردیابی هدف نیست، بنابراین کاربران مجبورند خودشان این ویژگی‌ها را تنظیم کنند و شخصاً خود را مسئول بدانند. برای تیم‌هایی که عادت به تنظیم این نوع گردش‌های کاری از ابتدا ندارند، ممکن است درک Notion برای مدیریت آن به روشی که می‌خواهند مشکل باشد.

جایی که جیرا می درخشد

مدیریت پروژه چابک: ویژگی های جیرا برای تیم های چابک یک نقطه قوت کلیدی است. اسکرام ها را با بردهایی راه اندازی کنید که پروژه های پیچیده را به وظایف کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم می کند و گردش کار آسان تری را برای برنامه ریزی پروژه ها و ساده سازی عملیات فراهم می کند. نقشه‌های راه به طور استاندارد در هر طرح Jira (حتی رایگان برای همیشه) وجود دارد، چیزی که تعداد کمی از ابزارهای PM می‌توانند ادعا کنند. حماسه‌ها و اسپرینت‌ها را به‌راحتی تنظیم کنید، به تفکیک هفته، ماه یا ربع.

تابلوی کانبان از جیرا با کارهای مختلف.

ادغام ها: Jira دارای یکی از بزرگترین کتابخانه های ادغام موجود در جهان است. می‌توانید نرم‌افزار را به بیش از 3000 پلتفرم دیگر متصل کنید، از فضای ذخیره‌سازی ابری و همکاری گرفته تا ردیابی زمان، بررسی کد، مدیریت ساخت و موارد دیگر را پوشش می‌دهد. Jira حتی به شما کمک می کند تا ابزارهایی را که تیم شما از آنها در طول فرآیند راه اندازی Jira استفاده می کند، متصل کنید.

گزارش تفصیلی: قابلیت گزارش دهی Jira به ویژه برای پروژه های پیچیده با هزاران نقطه تماس و داده های مرتبط مفید است. به کتابخانه جیرا از گزارش‌های از پیش ساخته شده ضربه بزنید – مانند گزارش‌های سرعت، سرعت یا نمودارهای سوختگی – یا داده‌هایی را که به آن نیاز دارید انتخاب کنید. گزارش های تولید شده را می توان با مشتریان و ذینفعان به اشتراک گذاشت یا برای همه کارکنان داخلی مربوطه از طریق داشبورد Jira نمایش داد.

نمای تقویم از Jira با یک پنجره بازشو که اطلاعات آماری را نشان می دهد.

نماهای پروژه انعطاف پذیر: Jira دارای طیف وسیعی از قالب‌ها، گردش‌های کاری از پیش ساخته شده و دسترسی به چندین نما، حتی در طرح رایگان است. اما، Jira یکی از ساده‌ترین راه‌ها را برای تغییر تجسم پروژه که دیده‌ایم دارد، به شما این امکان را می‌دهد که به‌طور یکپارچه از فهرستی به شبکه‌ای به تقویم و جدول زمانی تغییر دهید.

ردیابی اشکال: یکی از کاربردهای اصلی Jira ردیابی باگ بود، بنابراین جای تعجب نیست که این ویژگی‌ها در نرم‌افزار بسیار پیچیده‌تر از سایر پلتفرم‌های مدیریت پروژه هستند. Jira هم یک ناوبر پیچیده ردیابی مسائل برای کاربران با تجربه دارد و هم توانایی مدیریت چرخه عمر مسائل و بینش از طریق بردهای Kanban.

جایی که جیرا نیاز به بهبود دارد

راحتی در استفاده: از آنجایی که Jira در ابتدا برای ردیابی پروژه های توسعه نرم افزار طراحی شده بود، نسبت به سایر نرم افزارهای مدیریت پروژه کمی پیچیده تر و برای توسعه دهندگان طراحی شده است. این تا حدی درست است که حتی ثبت نام نیز می تواند کمی گیج کننده باشد. بسیاری از اصطلاحات موجود در نرم افزار نیز به طور خاص برای پروژه های توسعه نرم افزار یا تیم های Agile طراحی شده اند. این بدان معناست که اگر تیم شما با هیچ یک از آنها آشنایی نداشته باشد، ممکن است برای جلوگیری از تاخیر در ورود کاربر، تنظیمات و فیلترها به پایان برسد.

همکاری خارجی: اگرچه Jira در مورد ویژگی‌های همکاری داخلی واقعا عالی است، اما ساده‌ترین ابزار برای استفاده با افراد خارجی مانند مشتریان یا فریلنسرها نیست. نه تنها از نظر افرادی که می توانند اضافه شوند و چگونه می توانند همکاری کنند محدود است، بلکه روند واقعی تنظیم این و تغییر تنظیمات امنیتی در مقایسه با سایر نرم افزارهای مدیریت پروژه بسیار پیچیده و طولانی است. ایجاد حساب‌های دسترسی مهمان با مجوزهای محدود در Jira چندان شهودی نیست.

آخرین کلمه در مورد مفهوم در مقایسه با جیرا

Jira و Notion هر دو گزینه های عالی برای برخی از اشکال مدیریت پروژه هستند. Jira برای کسانی که به متدولوژی Agile تکیه می کنند یا توسعه نرم افزار را به عنوان بخش عمده ای از مدیریت پروژه معمول خود دارند، انتخاب واضحی است. از سوی دیگر، Notion یک انتخاب پیشرو است زمانی که می خواهید یک پلت فرم انعطاف پذیر اما نه بیش از حد برای مدیریت وظایف و اسناد داشته باشید. برای کاربران کمتر با تجربه یا تیم های کوچکتر، Notion انتخاب بهتری از این دو خواهد بود.

همانطور که گفته شد، این دو گزینه نرم افزاری تخصصی تر از برخی دیگر از پلتفرم های پیشرو PM موجود هستند. اگر نیازهای مدیریت پروژه شما پیچیده‌تر از چیزی است که Notion برای آن ساخته شده است، اما به اندازه کافی بر Agile PM یا توسعه نرم‌افزار تمرکز نکرده‌اید تا Jira مناسب باشد، برخی از جایگزین‌های پیشرو را در نظر بگیرید. ما یک پست کامل در مورد بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه نوشته‌ایم، با چندین گزینه در آنجا می‌توانید انتخاب کنید که ممکن است راه‌حل بهتری برای شما باشد.