پیستون در موتورهای درونسوز تنها عضوی است که حرکت خطی رفت و برگشتی دارد و به این خاطر سلامت عمل آن اصلی مختلفی نسبت به دیگر قطعات موتور خواهد داشت. بیشتر خریداران خیال می کردند مالک یک اتومبیل شاسی بلند مدرن خواهند شد ولی پس از فرا رسیدن موعد تحویل متوجه شدند به خاطر توان بالای تبلیغات و استعمال از واژه کراس ، فریب خورده اند ، خودرویی به دست خریداران رسید که هیچ شباهتی با شاسی بلند نداشت و بیشتر مشابه استیشن واگن یا این که هاچ بک قدبلند بود. پیشرانه این اتومبیل به عبارتی نمونه 1.8 لیتری بود که در سرسیلندرش به جای یک میل سوپاپ از دو میل سوپاپ استعمال شده هست تا سوپاپهای همین اتومبیل را که دو برابر مدل پیشین به این معنی که 16 عدد بودند را به حرکت درآورد. این اتومبیل نیز اهمیت موتور XU7 1.8 ایجاد میشود که به عامل نسبت تراکم بالاتر نسبت به محصولی مثل پارس سال (10.4 در درمقابل 9.3 ) 10 اسببخار هم قویتر بهترین پیستون به جهت tu5 است. این پیشرانه تنفس طبیعی مهم 8 سوپاپ و حجم 1.8 لیتر میتوانست 97 اسببخار نیرو در دور موتور 6000 ایجاد کند. قدرتش هم در به دور 6000 به 83 اسببخار میرسد که برای خودروی کلیدی وزن 1165 کیلوگرم بسیار مطلوب نیست. در سال های نخستین عرضه پارس عدهای به اشتباه فکر میکردند این ماشین از 405 قویتر میباشد که تصور درستی نبود زیرا405 و پرشیا (نام اتومبیل در آن سالها) از نظر فنی دقیقاً شبیه نیز بودند. در سالهایی که ایرانخودرو با هوشمندی پرشیا را به بازار معرفی کرد، در بین محصولات خودروسازان داخلی تقریباً هیچ رقیبی در کلاس پرشیا وجود نداشت و همین خودرو از همان ابتدای عرضه نیز از فروش مهربانی برخوردار بود. ECU گزینه به کار گیری در این ماشین جور SL96 SAGEM بود. پرشیای دیروز و پارس امروز اهمیت استفاده از پلتفرم پژو 405 طراحی شدند که در آن سالها هنوز اینقدر قدیمی نشده بود و به جهت بازار انحصاری جمهوری اسلامی ایران مطلوب بود. داخل سینه همین مدل موتور TU5 1.6 پژو206 و گیربکس اتوماتیک تیپ چهار که تیپترونیک فقدان جای گرفت. اما از لحاظ تنفسی این موتور در مرتبهای پایینتر از موتور TU5 و XU7 16 سوپاپ قرار می گیرد زیرا به جهت تنفس مجهز به 8 سوپاپ است و این به این معنی که راندمانش پایینتر از آنهاست. همین پیشرانه نسخه بهروزشده و ارتقایافتهای از پیشرانه مشهور TU5 است و ولی پیشرانه تارا نسبت بهقوای محرکه پژو 206 و 207 و رانا متفاوت است. همین ماشین در سال 82 به ایجاد رسید و نیز مورد توجه ارگانهای مدنی قرار گرفت. در واقع در طراحی تارا از گویش نو طراحی ایرانخودرو که نشانههای آن در دنا بسیار مشهود است، استعمال شده است. می توان گفت که میل لنگ از اجزای مهم و قلب موتور اتومبیل است و برای تهیه عملکرد همین قطعه، لنگ هایی منحصر و وزنه مانند بر روی آن وجود دارد. کارگاه مصرف سوخت همین خودرو را به رخ ترکیبی 7.2 لیتر در 100 km اعلام کرده هست که اهمیت دقت به شتاب ذیل و وزن اتومبیل به حیث نمیرسد در موقعیت واقعی قابل دستیابی باشد چون پارس اتوماتیک بیش از 250 کیلوگرم از 206 که صاحب با موتور و گیربکس هست سنگینتر است. موتور پارس سال به برهان تغییراتی ناچیز نسبت چگالی کمتری نسبت به نوع ELX دارااست و اسبهای بخارش نیز 10 اسب کاهش است.در ضمن موتورش نیز به جای 16 سوپاپ 8 سوپاپ دارد.استاندارد آلایندگی در نوع 28213 یورو 2 میباشد که به دلیل قوانین و استانداردهای جدید گوشه و کنار زیست بایستی تغییرو تحول کند.اما گونه 28221 همین استاندارد تا یورو 4 ارتقا یافته است.شتاب 11 ثانیه ایی این گونه اصلی گیربکس 5 سرعته دستی آن را به سریعترین پارس بازار تبدیل کرده است.البته این دسته مثلا از نوع دوگانه سوز 88 کیلوگرم سبکتر هست که در شتابگیری آن نقش بسزایی دارد.اما صندوق عقب 470 لیتری آن که ولی از نیاکانش یعنی 405 به ارث رسیده می باشد یک نعمت بزرگ به شمار میرود.تریم داخلی آن به شکل استاندارد به رنگ بژ می باشد و آینههای جانبی مجهز به راهنما هستند.قفل مرکزی اهمیت ریموت رادیویی از دیگر محاسن همین اتومبیل است. کد 28704 (کد فنی) میتواند استاندارد یورو 3 را پاس نماید البته در دسته 28705 به استدلال تغییراتی که در کاتالیزور و سنسورها ایجاد شده است دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 4 ممکن شده است. به جهت مثال در تقویت و تیونینگ موتور به وسیله ی توربوشارژر قطعات زیر مورد نیاز است: توربوشارژر ( Turbocharger ) ویست گیت ( WasteGate ) سوپاپ تخلیه کمپرس – بلوآفت ( BlowOff – BOV ) سیستم اگزوز وهدرز حلقه و پیستون فورج و افترمارکت و اکثری قطعات دیگر نظیر ای سی یو های قابل برنامه ریزی از پاراگراف ای سی یو فورس ( ECU Force ) که مفصل در این زمان بررسی میشوند. سردنده و برگه km RC، رو پدالی های اسپرت، کمربندهای قرمز، آینه وسط الکتروکرومیک و قطعات تزیینی به رنگ مشکی پیانویی از دیگر تغییرات ایجادشده در کابین هستند. در استیج یک ماشین را اهمیت هزینهی کمتری تقویت و کارایی میکنیم عمده از قطعات فابریک کارگاه به کار گیری کنیم تا قطعات افترمارکت.