رفع ژنیکوماستی (بزرگی سینه در مردان) و کوچک کردن سینه|کلینیک تخصصی پوست و موی رازی

البته هنگامی که ظاهر پستان غیر طبیعی بزرگ باشد و تجمع بافت غده ای باشد باید بگوییم که در این صورت ورزش و رژیم به تنهایی جوابگو نیست. دستگاه غدد مترشحه داخلی : مجموعه ای از غدد که هورمون های کنترل کننده فعالیت های بدن از قبیل تولیدمثل، متابولیسم، رشد و نمو را کنترل می نمایند. مردان مسن نیز چربی بدن بیشتری دارند و می تواند باعث تولید استروژن بیشتر شود. آیا ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه مردان) خطرناک است؟ آیا پس از عمل پانسمان یا بانداژ خواهم داشت ؟ در شرایطی که ژنیکوماستی دردناک باشد و یا بیمار از ظاهر آن ناراضی باشد نیاز به درمان خواهد داشت که بهترین درمان این بیماری جراحی است. در این روش نیاز به دوره نقاهت نمیباشد و به بهترین شکل چربی اضافی از بدن خارج میگردد. در برخی موارد، ممکن است یک لوله باریک کوچک به طور موقت در زیر پوست قرار داده شود تا هر گونه خون اضافی یا مایعی که ممکن است جمع شود، را تخلیه کند.

ممکن است یک لوله ی کوچک و باریک موقتا در زیر پوست گذارده شود تا خون اضافی یا مایع تجمع یافته را تخلیه نماید. در صورتی که میزان بزرگ شدن سینه در آقایان و ژنیکوماستی شدید باشد، بافت سینه دچار سنگینی بیش از حد شده و شل شدن و افتادگی سینهها و پوست تیرهتر اطراف سینه (آرئولا) میشود، که در این موارد درمان ژنیکوماستی با عمل جراحی انجام می شود. این تغییرات هورمونی می تواند منجر به رشد بیش از حد بافت پستان شود. اگر سطح تستوسترون کاهش یابد ، استروژن می تواند باعث رشد بافت پستان شود. در پسرها به دلیل وجود هورمون تستوسترون ـ که مهم ترین هورمون مردانه است ـ رشد پستان ها ایجاد نمی شود و این اعضا در همان حالت بچه گانه باقی می مانند. عوامل متعددی می تواند باعث ایجاد ژنیکوماستی شود، اما در بسیاری از موارد علت مشخصی یافت نمی شود. علاوه بر سن، فاکتورهای ژنتیکی، سابقه خانوادگی، سابقه سلامت فرد و رژیم غذایی، مصرف الکل، وزن، پروتز سینه و برخی داروهای هورمونی مثل داروهای پیشگیری از بارداری، هم جزئی از عوامل خطر سرطان سینه محسوب می شوند.

ولیکن اگر ژنیکوماستی ناشی از مصرف داروهای خاص یا استروئید یا افزایش وزن باشد، برای حفظ نتایج عمل لازم است از این موارد کاملا دوری نموده و در وزن ثابتی باقی بمانید. اگر در حال مصرف داروهایی هستید که باعث ژنیکوماستی می شوند، دکتر شاید توصیه کند که مصرف را کنار بگذارید و یا با داروهای دیگری جایگزین کنید. از شما خواسته می شود که برگه ی رضایت را امضاء نمائید که نشان می دهد شما نوع عملی که انجام خواهد شد و مخاطرات و عوارض احتمالی را کاملا فهمیده اید. جراح پلاستیک شما و همکارانش به طور کامل مراقب آسایش و سلامت شما هستند. بسیار مهم است که تمام سوالات خود را مستقیما از جراح پلاستیک خود بپرسید. حتما سوالات خود را بپرسید. به طورمعمول ژنیکوماستی در بلوغ یا دوران نوجوانی با صبر کردن و اطمینان دادن به بیمار درمان می شود زیرا در بیشتر موارد طی یک دوره زمانی 1 تا 2 سال پستانها ظاهر طبیعی خود را پیدا میکنند. سطح هورمون در دوران بلوغ پسران متفاوت است.

آزمایش سیستم غدد مترشحه داخلی ممکن است به منظور یافتن علائم دیابت، اختلال تیروئید، کمبود هورمون رشد، پوکی استخوان، فشارخون و چاقی انجام پذیرد. در نوجوانان این عارضه تا دو سه سال بعد رفع میشود و نیازی به انجام آزمایش نیست ولی در مردان و سنهای بالاتر احتمال دارد بزرگ شدن سینه به علت یک بیماری باشد و به همین دلیل باید یکسری آزمایشات انجام شوند. ژنیکوماستی حقیقتا ناشی از رشد بافت غده یا پستان است که در مردان بسیار کم است. در صورت اضافه وزن یا چاقی، آیا بیمار باید قبل از انجام جراحی وزن کم کند؟ پس از جراحی باید به سلامت جسمانی خود اهمیت بدهید و مراقب محل برشهای ایجاد شده روی سینه خود باشید و هر روز مقدار زیادی آب و آب میوه بنوشید تا از کم آبی بدن خود جلوگیری ژنیکوماستی تستوسترون کنید. برای کمک به کاهش تورم، احتمالا به شما گفته خواهد شد که یک لباس فشرده الاستیکی را برای یک یا دو هفته در طول شبانه روز بپوشید و در چند هفته بعد فقط شبها آن لباس را بر تن کنید.